
Co charakteryzuje przedszkole dwujęzyczne w stylu Montessori?
.rzedszkole dwujęzyczne Montessori to wyjątkowe połączenie dwóch sprawdzonych podejść edukacyjnych, które wspierają wszechstronny rozwój dziecka. Przedszkole dwujęzyczne to takie, w którym dzieci zanurzone są w dwóch językach (rodzimym i obcym). Ma to liczne korzyści dla ich rozwoju poznawczego i społecznego. Metoda Montessori od ponad 100 lat wspiera rozwój akademicki, emocjonalny i społeczny dzieci, które mają szczęście trafić do placówek tego nurtu edukacyjnego. Jak te dwa podejścia łączą się w praktyce i jakie korzyści przynoszą dzieciom?
Metoda Montessori
Metoda Montessori to w pełni naukowy system pedagogiczny oparty na kilkudziesięcioletniej pracy dr Marii Montessori. Była to włoska lekarka, antropolożka i pedagożka, która opracowała swoje metody w oparciu o własne, długoletnie badania nad rozwojem dzieci oraz czerpała z dokonań takich tuzów psychologii i pedagogiki jak Piaget czy Froebel.
Filary edukacji Montessori to między innymi:
- Szacunek dla dziecka. Filozofia Montessori wywodzi się z głębokiego szacunku dla dzieci. Oznacza to respektowanie unikalności każdego dziecka, jego wolności do dokonywania wyborów, swobody poruszania się, samodzielnego poprawiania swoich błędów oraz pracy we własnym tempie. Nauczyciele Montessori pracują i współdziałają z dziećmi z autentycznym szacunkiem.
- Chłonny umysł. Maria Montessori jako jedna z pierwszych zauważyła, że pierwsze sześć lat życia to nie żaden „ciemny” okres, którego dziecko i tak nie będzie pamietać, ale wręcz przeciwnie. To kluczowy czas w rozwoju człowieka, kiedy to kształtuje się jego osobowość i rozkwitają zdolności. Nazwała ten etap „chłonnym umysłem”, aby oddać zdolność dziecka do chłonięcia informacji z otoczenia niczym gąbka. W tym czasie dzieci szybko rozwijają zrozumienie swojej kultury i świata oraz budują fundamenty inteligencji i osobowości. Ale także, nie zapominajmy, mają niezwykłą zdolność do przyswajania języka lub języków, jeśli tylko mają z nimi zapewniony stały kontakt.
- Okresy wrażliwe. Dr Maria Montessori zaobserwowała, że dzieci przechodzą przez określone etapy w swoim rozwoju, kiedy są najbardziej zdolne do zdobywania określonych kompetencji. Nazwała te etapy „okresami wrażliwymi”, inaczej mówiąc „oknami rozwojowymi”. Okres 0-6 lat to w całości okres wrażliwy na zdobywanie i poszerzanie kompetencji językowych. Przy czym nie musi to być tylko jeden język. Dziecko organicznie, bez wysiłku jest w stanie opanować dwa lub trzy języki, jeżeli jest w nich zanurzone, to jest ma z nimi częsty, intensywny i powtarzalny kontakt w naturalnych sytuacjach.
Dwujęzyczne przedszkole Montessori – jak to działa?
Łączenie nauki dwóch języków z metodą Montessori polega na wykorzystaniu wrodzonej ciekawości i chęci do nauki dzieci oraz ich naturalnych, biologicznych uwarunkowań do chłonięcia języków we wczesnym dzieciństwie. W praktyce oznacza to, że dzieci uczą się w sposób immersyjny, czyli przez zanurzenie w językach. W przedszkolu Montessori ItsyBitsy dzieci pozostają pod opieką nauczycieli mówiących po polsku oraz tych, którzy posługują się wyłącznie językiem angielskim. Nasi nauczyciele angielskojęzyczni są rodzimymi użytkownikami tego języka lub osobami dwujęzycznymi o wysokich kompetancjach językowych oraz pedagogicznych.
Przedszkole dwujęzyczne jest w stanie zapewnić dzieciom podobną stymulację językową, jaka występuje naturalnie w rodzinach mieszanych, w których każde z rodziców porozumiewa się z dzieckiem w swoim języku ojczystym.
Przykłady aktywności językowych w przedszkolu dwujęzycznym
- Codzienne interakcje językowe w języku angielskim. To najbardziej naturalny dla małych dzieci sposób chłonięcia języka. Dzieci szybko dowiadują się, że z konkretnymi osobami w grupie nie są w stanie porozumieć się w swoim języku ojczystym (z nauczycielem angielskojęzycznym oraz z dziećmi w grupie, które nie mówią po polsku). Chęć porozumienia się, wspólnej zabawy czy choćby wzięcia udziału w ciekawych zajęciach sprawia, że ich motywacja do komunikacji w języku obcym jest ogromna. Powtarzalność sytuacji w przedszkolu sprawia, że są w stanie szybko połączyć aktywności i zjawiska z wypowiedziami w języku angielskim. Uczą się języka naturalnie, bez wysiłku, w sposób najbardziej odpowiedni do wieku.
- Zajęcia tematyczne i kręgi po angielsku. Dzieci regularnie uczestniczą w zajęciach, które są prowadzone w języku angielskim. Mogą to być warsztaty plastyczne, eksperymenty naukowe czy spotkania w kręgu, na których omawiamy biężace sprawy i wprowadzamy tematy przewodnie na bieżący tydzień.
- Prezentacje Montessori w języku angielskim. Nauczyciele angielskojęzyczni w naszym przedszkolu również pracują z dziećmi z materiałami Montessori. To sprawia, że dziecko w ciągu całego pobytu w przedszkolu ma szansę opanować wiele materiałów rozwojowych (z działu życia codziennego, sensoryki, matematyki czy kultury) w dwóch językach.
- Czytanie książek. Nauczyciele czytają dzieciom książki w obu językach, starsze dzieci robią to już samodzielnie.
- Śpiewanie piosenek. Piosenki i rymowanki w dwóch językach pomagają dzieciom zapamiętywać nowe frazy i struktury gramatyczne.
- Zabawy ruchowe. Zabawy ruchowe i gry edukacyjne prowadzone w dwóch językach angażują dzieci, działają wielozmysłowo i ułatwiają naukę.
Dwujęzyczność w przedszkolu Montessori ItsyBitsy
W przedszkolu Montessori ItsyBitsy dwujęzyczność jest realizowana poprzez starannie zaplanowany program nauczania. Dzięki stałej, całodziennej obecności nauczycieli komunikujacych się wyłącznie po angielsku. Działamy poprzez zanurzenie w języku, poprzez montessoriańskie materiały językowe i pracę z nimi oraz przez róznorodne aktywności w języku angielskim.
Wychodzimy z założenia, że półgodzinne zajęcia językowe raz czy dwa razy w tygodniu są całkowicie bezskuteczne, jeśli chodzi o naukę języka obcego przez małe dzieci. Jedynie stały i intensywny kontakt z językiem obcym oraz uczenie się go w kontekście codziennych, powtarzalnych sytuacji daje szansę na jego wczesne opanowanie i zbudowanie solidnych podstaw pod dalszą naukę na etapie szkolnym.
Zalety przedszkola dwujęzycznego Montessori
Uczęszczanie do przedszkola dwujęzycznego Montessori przynosi liczne korzyści:
- Rozwój językowy. Dzieci uczą się dwóch języków w organiczny sposób. Ułatwia to płynność językową .Daje to również nieosiągalną w środowisku jednojęzycznym naturalność posługiwania się oboma językami.
- Wyższe zdolności poznawcze. Obecnie uważa się, że dwujęzyczność lub wielojęzyczność wpływa pozytywnie na rozwój mózgu, poprawiając zdolności poznawcze w długiej perspektywie.
- Zdrowe poczucie własnej wartości. Dzieci uczą się swobodnie komunikować w dwóch językach. Daje im to swobodę ekspresji. Daje również poczucie, że są obywatelami świata, mogą w pełni uczestniczyć we współczesnej kulturze, w której znajomość angielskiego jest konieczna.
- Umiejętności społeczne. Praca w grupie i interakcje z rówieśnikami w dwóch językach rozwijają umiejętności społeczne. Otwierają również dzieci na świat i inne kultury.
Rola nauczycieli w przedszkolu dwujęzycznym Montessori
Nauczyciele w przedszkolu dwujęzycznym Montessori odgrywają kluczową rolę. Są oni nie tylko odpowiedzialni za nauczanie, ale także za obserwację i wsparcie każdego dziecka.
Kwalifikacje nauczycieli:
- Biegłość językowa. Nauczyciele biegle posługują się językiem angielskim jako swoim rodzimym lub drugim opanowanym na poziomie C2.
- Szkolenia Montessori. Nauczyciele przechodzą specjalistyczne kursy z zakresu metody Montessori, w tym nauczania języka angielskiego w metodzie Montessori.
- Szkolenia metodologiczne i potwierdzające znajomość języka. nauczyciele legitymują się certyfikatami uprawniającymi do nauczania języka angielskiego jako języka obcego (np. CPE czy TEFL lub równorzędne).
Wyzwania związane z przedszkolem dwujęzycznym Montessori
Decyzja o zapisaniu dziecka do przedszkola dwujęzycznego Montessori może wiązać się z pewnymi wyzwaniami:
- Adaptacja. Początkowe trudności z adaptacją do dwujęzycznego środowiska mogą być wyzwaniem dla dziecka i rodziców. W naszym przedszkolu mamy jednak 9 lat doświadczenia w bezprzemocowej adaptacji dzieci, zarówno polskojęzycznych, jak i pochodzących z bardzo odległych krajów i odmiennych kultur. Potrafimy Was wesprzeć w tym procesie i uczynić adaptację pozytywnym i rozwijajacym doświadczeniem.
- Różnice kulturowe. Wprowadzenie dwóch języków może wiązać się z koniecznością zrozumienia i akceptacji różnic kulturowych. Dziecko stykać się będzie z osobami z różnych kultur. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że więcej obaw w tym zakresie miewają dorośli. Małe dzieci od początku wychowywane w różnorodności kuturowej i etnicznej traktują różnice między ludźmi jako coś oczywistego. Kolor skóry, akcent czy obyczaje szybko przestają być istotnymi czynnikami przy wyborze towarzyszy zabawy. Liczą się takie cechy, jak umiejętność współpracy czy wspólne zainteresowania.
- Wygórowane oczekiwania wobec dziecka. Nauka języka nie odbywa się w tydzień ani miesiąc. Nie należy oczekiwać błyskawicznych efektów. Dziecko najpierw zacznie rozumieć język obcy i jest to pierwszy, ogromnie ważny krok w jego rozwoju. Na aktywną znajomość języka i umiejętność jego zastosowania w komunikacji trzeba jednak cierpliwie poczekać. Presja ze strony rodziców nie przyspieszy tego procesu, a może niepotrzebnie stresować dziecko. Będziemy Was regularnie informować o postępach dziecka. Sami też zaobserwujecie z radością jego coraz to nowe zdobycze edukacyjne i rozwój emocjonalny oraz społeczny.
Przedszkole dwujęzyczne Montessori – podsumowanie
Dwujęzyczne przedszkole Montessori łączy zalety edukacji dwujęzycznej i metody Montessori, wspierając wszechstronny rozwój dziecka. Indywidualne podejście, unikalne materiały rozwojowe, akcent na samodzielność oraz dwujęzyczność to fundamenty, które zapewniają dzieciom solidne podstawy do dalszej edukacji oraz – przede wszystkim – zdrowy start w życie oraz wykorzystanie ich unikalnego potencjału. Zapraszamy do kontaktu z nami. Umów się na spotkanie i sprawdź, czy jesteśmy właściwym miejscem dla Waszego dziecka.