
Czym jest immersja językowa w przedszkolu Montessori
W dzisiejszym globalnym świecie umiejętność posługiwania się więcej niż jednym językiem jest niezwykle cenna, a być może nawet niezbędna. Trudno czuć się w globalnej wiosce jak u siebie, gdy naszym jedynym narzędziem językowym jest język rodzimy, który w skali świata nie jest szczególnie przydatny komunikacyjnie. Bez wątpienia lingua franca współczesnego świata jest angielski, stąd dla większości rodziców to właśnie ten język jest pierwszym i oczywistym wyborem, gdy decydują o wyborze ścieżki edukacyjnej swych nawet bardzo małych dzieci. Immersja językowa to skuteczna, naturalna i niewymuszona metoda nauczania, która pozwala dzieciom zanurzyć się w nowym języku, umożliwiając im płynne, bezwysiłkowe przyswajanie nowej kompetencji. Przedszkole Montessori ItsyBitsy stosuje tę metodę w nauczaniu języka angielskiego od 9 lat, osiągając doskonałe wyniki w pracy z dziećmi. Artykuł ten przedstawia, czym jest immersja językowa, jak jest stosowana w środowisku placówki edukacyjnej Montessori oraz jakie korzyści przynosi dzieciom w naszym przedszkolu.
Co to jest immersja językowa?
Immersja językowa to metoda nauczania, w której dzieci zanurzają się w języku obcym przez cały czas pobytu w przedszkolu. W przeciwieństwie do konwencjonalnych metod, gdzie język jest uczony jako osobny przedmiot, w czasie krótkich „sesji”, w imersji język staje się naturalnym środkiem komunikacji. Dzieci uczą się poprzez codzienne interakcje, zabawy i zajęcia, które odbywają się wyłącznie w języku angielskim. Dzięki temu proces nauki jest bardziej zbliżony do naturalnego przyswajania języka. Tak, jak to ma miejsce w rodzinach dwujęzycznych.
Filary metody Montessori
Metoda Montessori, stworzona przez dr Marię Montessori, włoską lekarkę, pedagożkę i antropolożkę, opiera się na szacunku do dziecka, indywidualnym podejściu do jego potrzeb oraz nauce przez konkretne, praktyczne działania. W przedszkolach Montessori dzieci mają swobodę wyboru aktywności, co wspiera ich samodzielność i rozwój kreatywności. Nauczyciele pełnią rolę przewodników, którzy wspierają dzieci w ich własnym tempie nauki i bacznie obserwują, na jaki nowy materiał dziecko jest gotowe. W takim środowisku dzieci mają możliwość rozwijania nie tylko umiejętności akademickich, ale również społecznych i emocjonalnych.
Fazy wrażliwe według Marii Montessori i chłonny umysł
Maria Montessori zauważyła, że dzieci w wieku do 6 lat przechodzą przez tzw. fazy wrażliwe, które są okresami szczególnej podatności na naukę określonych umiejętności i zachowań. Jedną z najważniejszych cech tego okresu jest tzw. chłonny umysł (absorbent mind), który pozwala dzieciom przyswajać wiedzę w sposób niemal organiczny, bez świadomego wysiłku. Małe dzieci są wprost stworzone do chłonięcia wiedzy i zdobywania nowych kompetencji, a placówki z nurtu Montessori robią wszystko, by czas ten optymalnie wykorzystać.
W tym okresie swego życia dzieci uczą się poprzez bezpośrednie doświadczenia i interakcje z otoczeniem, co czyni imersję językową szczególnie skuteczną i sensowną. Właśnie dzięki chłonnemu umysłowi dzieci są w stanie przyswoić więcej niż jeden język jednocześnie, co jest zresztą naturalną konsekwencją wychowywania dzieci w rodzinach dwujęzycznych. Montessori podkreślała, że wczesna edukacja językowa jest nie tylko możliwa, ale wręcz naturalna i zgodna z biologicznymi predyspozycjami dzieci. Coraz częstsze są obecnie głosy badaczy wskazujące, że wczesne nauczanie nawet trzech języków nie przekracza możliwości dzieci i nie wpływa negatywnie na ich tempo rozwoju językowego. W początkowym okresie zdobywania kompetencji językowych w więcej niż jednym języku pojawić się może zjawisko mieszania języków, ale zanika ono samoczynnie na kolejnych etapach rozwoju i nie pozostawia negatywnych skutków.
Immersja językowa jako część codziennej rutyny
W naszym przedszkolu ItsyBitsy immersja językowa jest integralną częścią codziennej rutyny. Dzieci uczestniczą w różnych aktywnościach, takich jak zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe czy codzienne rozmowy z nauczycielami, które odbywają się wyłącznie w języku angielskim. Praca własna, czyli clou montessoriańskiego dnia w przedszolu, odbywa się w obu językach, polskim i angielskim, w zależności od tego, jaki nauczyciel akurat współpracuje z dzieckiem. Nauczyciele anglojęzyczni wspierają dzieci, dostosowując swoje komunikaty do poziomu zaawansowania językowego każdego dziecka, co pozwala na płynne wprowadzenie języka obcego w codzienne życie przedszkolne.
Rola nauczycieli anglojęzycznych w naszym przedszkolu
Dzieci w naszym przedszkolu doskonale wiedzą, że w kazdej grupie jeden z nauczycieli nie mówi po polsku, a jego rodzimym językiem jest angielski. Jeśli chcą się z nim porozumieć – a chcą, bo osoba ta oferuje ta wiele zajmujących aktywności – muszą spróbować użyć angielskiego. Początkowo z pomocą przychodzą gesty i język ciała (oraz starsi koledzy i koleżanki!), z czasem komunikacja staje się coraz bardziej werbalna, naturalna i swobodna. Nauczyciele wiedzą, jak ośmielić dzieci do wchodzenia z nimi w językowe interakcje, nie mają zwyczaju poprawiania błędów ani ich wytykania, za to chętnie wiele razy powtórzą poprawne i adekwatne zwroty, aby pomóc w ich utrwaleniu. Maria Montessori, a za nią współczesna neurodydaktyka, uczą nas, że właśnie nauka w kontekście, praktyczna, przydatna tu i teraz jest naturalna dla gatunku ludzkiego i tworzy trwalsze ślady pamięciowe.
Przykłady aktywności językowych
Przykłady aktywności językowych w naszym przedszkolu obejmują spotkania w kręgu (circle time), gdzie dzieci uczą się piosenek, rymowanek i uczestniczą w grach językowych, ale nauka odbywa się przez caly czas: przy posiłkach, myciu zębów czy zabawie na dworze. Wszystkie te działania zaprojektowano w sposób, który wspiera naturalny rozwój umiejętności językowych. Jednocześnie jest dla dzieci przyjemny i angażujący.
Od roku szkolnego 2024/25 rozpoczynamy również współpracę z British Council i wprowadzamy przygotowywanie najstarszych przedszkolaków do zmierzenia się z pierwszymi egzaminami językowymi YLE Cambridge. Chcemy, aby chętne dzieci miały możliwość w wolnej od presji i napięcia atmosferze sprawdzić swoje zdobyte przez przedszkolne lata umiejętności językowe i otrzymać swój pierwszy certyfikat Cambridge. Dzieci sześcioletnie będą zatem miały zapewnione w ciągu dnia w przedszkolu dodatkowe zajęcia językowe ukierunkowane konkretnie na przełożenie ich wiedzy i umiejętności na kompetencje sprawdzane na egzaminie.
Korzyści z immersji językowej w przedszkolu Montessori ItsyBitsy
Immersja językowa w przedszkolu Montessori ItsyBitsy przynosi szereg korzyści. Przede wszystkim dzieci rozwijają zdolności językowe, ucząc się angielskiego w sposób naturalny i bez stresu. Liczne badania pokazują, że dzieci, które uczą się języków obcych w młodym wieku, mają lepsze zdolności kognitywne, większą elastyczność myślenia i lepszą pamięć. Ponadto immersja językowa wspiera rozwój społeczny i emocjonalny, ponieważ dzieci uczą się współpracy, empatii i komunikacji w nowym języku.
Długoterminowo, dzieci wychodzące z naszego programu mają solidne podstawy językowe, które ułatwiają im dalszą naukę języków w przyszłości. Immersja w młodym wieku może także wpływać pozytywnie na ich postrzeganie innych kultur, czyniąc je bardziej otwartymi i tolerancyjnymi. W naszym przedszkolu edukacja językowa łączy się zawsze z poznawaniem odległych od nas geograficznie kultur, przede wszystkim tych, z których wywodzą się nasi nauczyciele anglojęzyczni (USA, RPA, Indie, UK i inne).
Jak wybrać przedszkole Montessori z immersją językową?
Wybierając przedszkole Montessori z immersją językową, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii. Przede wszystkim ważne jest, aby program był prowadzony przez nauczycieli, którzy mają doświadczenie w nauczaniu języków obcych małych dzieci oraz sami opanowali ten język w stopniu biegłym. Dobrze, gdy jest to ich język rodzimy lub jeden z dwóch języków rodzimych. W naszej opinii opanowanie języka na poziomie B1 lub B2 nie jest wystarczające, choć dopuszczane przez polskie regulacje prawne. Należy również sprawdzić, czy przedszkole stosuje autentyczne zasady metody Montessori oraz czy immersja językowa jest integralną częścią programu, a nie jedynie dodatkiem czy hasłem reklamowym. Półgodzinne zajęcia językowe, nawet codzienne, nie mają nic wspólnego z immersją językową i zamierzoną dwujęzycznością. Warto również porozmawiać z rodzicami dzieci uczęszczających do danego przedszkola, aby poznać ich opinie i doświadczenia.
Podsumowanie
Immersja językowa w przedszkolu Montessori ItsyBitsy to sprawdzona i skuteczna metoda nauczania języka angielskiego, która przynosi dzieciom liczne korzyści. Dzięki zanurzeniu w języku, dzieci uczą się w sposób naturalny i przyjemny, jednocześnie rozwijając swoje zdolności kognitywne oraz umiejętności społeczne i emocjonalne.
Zapraszamy do kontaktu z nami, aby dowiedzieć się więcej o naszym programie i korzyściach, jakie przynosi małym dzieciom immersja językowa, zamierzona dwujęzyczność oraz program certyfikacji Cambridge.