
Jak wygląda dzień w przedszkolu Montessori?
Codzienność w przedszkolu Montessori charakteryzuje się wyjątkowym podejściem do rozwoju i edukacji, a każdy element dnia ma na celu wspieranie samodzielności, rozwijanie kreatywności oraz budowanie kompetencji społecznych dzieci. Nasza struktura dnia jest dość stała, ale jednocześnie elastyczna. Dostosowujemy ją do wielu czynników: pogody, pory roku, wydarzeń specjalnych, a nawet nastroju dzieci. Czasem mają one więcej energii, czasem potrzebują większej dawki wyciszenia i spokoju.
Poranek w przedszkolu Montessori
Dzień w przedszkolu Montessori rozpoczyna się od spokojnego przywitania dzieci przez nauczycieli. Nauczyciele witają każde dziecko indywidualnie, tworząc atmosferę pełną szacunku i zaufania. Dzieci samodzielnie zdejmują kurtki i buty, odwieszają rzeczy do swoich szafek i przygotowują się do pełnego wrażeń dnia. Na czas schodzenia się dzieci i porannego rozruchu proponujemy im aktywności plastyczne. Takie działania dobrze rozgrzewają ręce, które będą miały w ciągu dnia mnóstwo pracy, ale też ułatwiają przejście ze świata domowego do przedszkolnego. Atrakcyjna aktywność, w którą zaangażowane są kolorowe kredki, nożyczki czy pachnąca masa plastyczna, ułatwia wejście w rytm dzienny nawet tym bardziej powściągliwym i wrażliwym dzieciom.
Około godziny 9 rozpoczyna się najważniejsza część dnia: praca własna Montessori. Dzieci mają możliwość swobodnego wyboru aktywności, a ta wolność i swoboda wyboru są jednym z fundamentów pedagogiki Montessori. Przygotowane otoczenie, w którym wszystko ma swoje miejsce, wspiera niezależność dzieci. Każdy materiał rozwojowy jest starannie dobrany przez nauczycieli, aby zachęcać do eksploracji i samodzielnego działania. Dzieci mogą wybierać spośród różnych materiałów Montessori, dostosowanych do ich aktualnych zainteresowań i potrzeb rozwojowych. Nauczyciele spełniają w tym czasie wiele ról.
Po pierwsze, obserwują i służą pomocą w razie potrzeby (zagubienie, brak pomysłu na pracę, frustracja). Po drugie, udzielają regularnie prezentacji dzieciom, ucząc je korzystania z coraz to nowych i bardziej zaawansowanych pomocy Montessori. Z kolei po trzecie, sprawdzają, na jakim etapie jest dziecko, planują dla niego kolejne kroki rozwoju i obmyślają sposoby na wsparcie jego mocnych stron. Dzieci w żadnym momencie dnia nie są „ustolikowione”. Mogą chodzić, ruszać się, leżeć na dywanie. Jedyna reguła to szanowanie pracy innych – nie przeszkadzamy sobie nawzajem ani hałasem, ani naruszaniem przestrzeni osobistej. Można dołączyć do innego pracującego z pomocami dziecka lub grupki dzieci, ale tylko za ich zgodą.
Nauka poprzez doświadczenie
Czas przeznaczony na pracę własną w placówce Montessori nie może być krótszy niż 3 godziny i nie może być przerywany. Rozwijająca się koncentracja dzieci nie znosi rozproszeń i zakłóceń. Czas pracy własnej w naszym przedszkolu jest zatem świętością. Pilnujemy, by wszystko sprzyjało skupieniu. Każde dziecko pracuje we własnym tempie, wybierając zadania, które są dla niego interesujące i motywujące.
Jednym z elementów pracy własnej jest bufet śniadaniowy. Dzieci mają dostęp do jedzenia i picia, a kiedy czują taką potrzebę, siadają przy stoliku, nakładają sobie wybrane potrawy, robią kanapki i spokojnie jedzą. Samodzielność przy stole i świadomość potrzeb własnego ciała są dla nas co najamniej tak samo ważne, jak praca z wielkimi liczbami na banku Montessori. Pedagogika Montessori kładzie nacisk na naukę poprzez doświadczenie. Dzieci uczą się poprzez manipulowanie materiałami i samodzielne odkrywanie reguł rządzących światem.
Zabawa jako integralna część nauki
W przedszkolu Montessori zabawa nie jest oddzielona od nauki – jest jej integralną częścią. Z szacunku dla dzieci Maria Montessori ich aktywność nazywała pracą. Chciała w ten sposób podkreślić, że dziecko cały czas wkłada wysiłek we własny rozwój. Zarówno wtedy, gdy bawi się z innymi dziećmi w dom, układa rzymski łuk, uczy się pisać, skacze, kręci w kółko, śpiewa czy myje blat stolika.
Zabawa, zwana u nas pracą, nie oznacza tracenia czasu, ale jest narzędziem rozwoju. Dzieci uczą się o otaczającym świecie, rozwijają zdolności manualne, koordynację ruchową i umiejętności komunikacyjne. Zabawy w grupie budują umiejętność współpracy, rozwijają empatię i uczą rozwiązywania problemów.
Wychodzimy na dwór!
Po intensywnych godzinach pracy własnej przychodzi czas na uwolnienie nagromadzonej energii. Wychodzimy na dwór niezależnie od pogody. To czas na bieganie, huśtanie się, grzebanie w piasku, ale też zbieranie gąsienic czy obserwowanie ślimaków. Czas na dworze jest dla nas bardzo ważny. Wracamy zmęczeni, czasem brudni i mokrzy. Odpowiednie ubrania są koniecznością. Po powrocie z dworu rozbieramy się, myjemy ręce i siadamy do stołu. To czas na obiad.
Posiłki w przedszkolu Montessori
Posiłki w przedszkolu Montessori to nie tylko moment, aby zaspokoić głód, ale także ważna lekcja samodzielności i kultury. Dzieci uczestniczą w przygotowaniach do posiłku, nakrywają stoły, a po zakończeniu sprzątają po sobie. To ważna część dnia, ponieważ dzieci uczą się odpowiedzialności za wspólne przestrzenie. Podczas posiłków dzieci mają możliwość samodzielnego nakładania jedzenia, co pomaga rozwijać koordynację ruchową oraz umiejętność planowania. Nauczyciele dbają o to, aby posiłki były nie tylko zdrowe, ale również stanowiły okazję do nauki słuchania swojego ciała, a także szacunku dla innych. Dbamy o atmosferę przy posiłku, swobodne ciche rozmowy, spokój i wyciszenie.
Każdy je tyle, ile chce i to, co wybrał z przygotowanych dań. Jeśli oczekujesz karmienia dziecka łyżeczką, nakłaniania do zjedzenia więcej czy reguł typu: nie zjesz, nie wstaniesz od stołu, nie jesteśmy miejscem dla Ciebie. Szanujemy dzieci i ich odczucia. Chętnie damy przykład, jak skomponować zdrowy talerz i pokażemy na własnym przykładzie, że brokuły są pyszne, ale nie uczynimy z nich warunku otrzymania deseru.
Popołudniowy czas
Popołudnie w naszym przedszkolu to czas na czytanie książek, relaks, swobodne zabawy oraz zajęcia rozwijające zainteresowania. Można brać udział w rozgrywkach szachowych, można tańczyć lub kaligrafować. Co kto lubi. Można też nie uczestniczyć w żadnych zajęciach dodatkowych i bawić się z kolegami, poleżeć w spokoju z książką lub posłuchać muzyki (a jakże, klasycznej, to w końcu Montessori:)).
Zakończenie dnia i przygotowanie do dnia następnego
Dzień w przedszkolu Montessori kończy się spokojnie, z podsumowaniem działań, które miały miejsce w ciągu dnia. Dzieci wspólnie z nauczycielami sprzątają sale, odkładając materiały na miejsce. To moment refleksji nad tym, czego się nauczyły, i przygotowania do kolejnego dnia.
W przedszkolu Montessori każdy dzień jest inny, ale jednocześnie oparty na stałej strukturze, która zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Dzieci, dzięki codziennym rytuałom, uczą się organizacji, samodzielności i współpracy. Każdy element dnia ma na celu wsparcie ich rozwoju, zarówno emocjonalnego, jak i intelektualnego.
Podsumowanie
W krótkim artykule nie zawrzemy wszelkch niuansów naszej pracy, a jest ich naprawdę wiele. Zresztą nie chcemy zdradzać naszych wszystkich sekretów i rytuałów, które wypracowaliśmy przez ostatnich 10 lat:). Struktura dnia w przedszkolu Montessori różni się nieco w zależności od wieku dzieci, pory roku czy np. z powodu zbliżających się świąt lub uroczystości. Jeśli chcesz nas bliżej poznać i być może dołączyć do naszej społeczności, zadzwoń i umów się na spotkanie. To nic nie kosztuje, a jest przyjemne i może wiele zmienić w Waszym życiu. Zapraszamy do kontaktu z nami już dziś!