
Różowa Wieża Montessori – najbardziej rozpoznawalny materiał w edukacji Montessori
Różowa Wieża to jeden z najbardziej znanych i cenionych materiałów rozwojowych w metodzie Montessori. Znajdziesz go w każdej sali przedszkolnej Montessori, na całym świecie. Co ciekawe, materiał ten został zaprojektowany osobiście przez dr Marię Montessori, zgodnie z jej wizją kształcenia dzieci w sposób oparty na zmysłach i praktyczny.
Co to jest Różowa Wieża Montessori?
Różowa Wieża składa się z dziesięciu drewnianych sześcianów o różnych rozmiarach – od najmniejszego o wymiarze 1 cm³ do największego o wymiarze10 cm³. Klocki te zwiększają się stopniowo zgodnie z algebraiczną serią trzeciej potęgi – oznacza to, że drugi klocek ma objętość 8 razy większą od pierwszego (2³), trzeci klocek 27 razy większą (3³) i tak dalej. Dzięki manipulowaniu tego typu obiektami dziecko buduje koncepcję wielkości w trzech wymiarach.
Kiedy dzieci zaczynają pracę z Różową Wieżą?
Różowa Wieża wprowadzana jest do środowiska Montessori, gdy dziecko ma około 2,5–3 lata. Jest ona częścią tzw. obszaru sensorycznego w sali Montessori, którego celem jest rozwijanie zmysłów dzieci i ich zdolności do rozpoznawania cech przedmiotów. Istotne jest, że wszystkie klocki Różowej Wieży mają ten sam kolor, materiał, kształt i fakturę – kluczową cechą, na której dziecko ma się skupić, jest wyłącznie wielkość.
Jakie umiejętności rozwija praca z Różową Wieżą?
Kiedy dzieci zaczynają pracę z Różową Wieżą, zwykle układając klocki od największego do najmniejszego, zauważają nie tylko różnice w rozmiarze, ale także w wadze każdego kolejnego klocka. Dr Maria Montessori zaobserwowała, że praca z materiałami sensorycznymi pozwala dzieciom na rozwijanie zdolności percepcyjnych – zaczynają lepiej rozumieć to, co widzą, czują i dotykają, co z kolei wspomaga rozwój ich inteligencji poznawczej.
Różowa Wieża ma również ogromny wpływ na rozwój motoryki małej u dzieci. Czynność polegająca na układaniu klocków (zwłaszcza najmiejszych!) wymaga niezwykle precyzyjnych ruchów dłoni, co prowadzi do doskonalenia koordynacji ruchowej. Spróbujcie kiedyś sami ułozyć wieżę starannie i tówniutko. To nie tylko nie jest banalne, ale też wycisza umysł i może być czynnością niemal medytacyjną.
Różowa Wieża a rozwój języka i matematyki
Choć Różowa Wieża jest materiałem sensorycznym, ma także bezpośredni wpływ na rozwój kompetencji językowych i matematycznych u dzieci. Dzieci uczą się pojęć związanych z wielkością, takich jak „duży”, „mały”, „większy”, „największy”, a praca z klockami przygotowuje ich dłonie do pisania, jako że pozwala używać chwytu trójpalczastego. Różowa Wieża wprowadza pojęcia związane z systemem dziesiętnym, geometrią oraz abstrakcyjnymi pojęciami matematycznymi, takimi jak objętość czy pierwiastek sześcienny.
Dlaczego Różowa Wieża jest różowa?
Dr Maria Montessori eksperymentowała z różnymi kolorami, aby sprawdzić, które z nich najlepiej przyciągają uwagę dzieci. Okazało się, że to właśnie różowy kolor najbardziej frapuje małych odkrywców.
Maria Montessori i jej pasja do matematyki
Maria Montessori, choć była przede wszystkim lekarką psychiatrką i pedagożką, miała przede wszystkim umysł ścisły i kochała oraz rozumiała matematykę. Z tego względu wiele materiałów Montessori, takich jak Różowa Wieża, opiera się na precyzyjnych proporcjach, logicznych wzorach i matematycznych zasadach. Montessori wiedziała, że matematyka jest kluczem do zrozumienia świata, a doświadczenia płynące ze zmysłów są podstawą do rozwijania umiejętności matematycznych u dzieci. To dlatego właśnie materiały matematyczne i sensoryczne stanowią serce pedagogiki Montessori, pomagając dzieciom w naturalny sposób odkrywać reguły rządzące otaczającym je światem.
Jesteśmy tu dla Was, zapraszamy
Jesli chciałabyć sprawdzić, jak pedagogika Montessori może wesprzeć Waszą rodzinę w holistycznym wychowaniu Waszego dziecka oraz budowaniu jego kompetencji matematycznych, zapraszamy do kontaktu z nami. Chętnie umówimy się na spotkanie i odpowiemy na wszelkie Twoje pytania i wątpliwości.